Bedrijven gebruiken steeds vaker de sociale netwerken om kandidaten te rekruteren. Met ongeveer 2,5 miljoen leden in België is LinkedIn het voornaamste professionele sociale netwerk.

Enkele gouden vuistregels om via LinkedIn te recruteren

Ten eerste moet u over een groot netwerk beschikken en iedereen duidelijk laten weten dat u een welbepaalde kandidaat zoekt. Plaats daarna de jobomschrijving op de website. LinkedIn zoekt dan zelf de meest gepaste kandidaten door hun profiel te analyseren. U kunt eveneens de zoekmachine gebruiken om kandidaten te vinden. Wenst u verder te gaan ? Zoek naar groepen die gespecialiseerd zijn in het domein waarvoor u een kandidaat zoekt. Vermeld in de groep dat u een jobaanbieding hebt. Het volstaat dus niet om een jobaanbieding te plaatsen en dan maar af te wachten. Nee, u moet actief op zoek gaan naar kandidaten !

Goede raad voor kandidaten

• Foto : profielen met een foto worden 8 keer meer bekeken dan profielen zonder foto. Vergeet wel uw vakantiekiekjes en kies liever voor een professionele foto.
• Trefwoorden : zorg ervoor dat uw profiel up-to-date is en voeg trefwoorden toe (rekruteerders gebruiken die vaak in hun zoekmachine).
• Netwerk : aanvaard niet eender wie in uw netwerk. Beperk uw profiel tot mensen die u van ver of dichtbij kent, of ‘via via’. En aarzel niet om aanbevelingen te vragen.
• Expertise: neem actief deel (op een verantwoorde manier !) aan gespecialiseerde groepen en publiceer nuttige nieuwtjes.
• E-reputatie : geef uw naam in op Google om uw e-reputatie te kennen en eventueel te verbeteren.
• Zoek : bekijk de jobaanbiedingen van LinkedIn en reageer erop.

U bent nu klaar om aan de slag te gaan. Hou er wel rekening mee dat u een beetje (veel ?) tijd zult moeten investeren… Veel succes !