Volgens een recente opiniepeiling zou 89 % van de werknemers met een gevoel van urgentie werken. Reden is de werkdruk van bedrijven maar ook vergaderingen en tijdrovende nieuwe technologieën. Maar wat nog erger is : falende organisatiemodellen …

Onder druk werken is het dagelijks lot geworden van de meerderheid van de werknemers.

  • Externe tijdrovende elementen

    De nieuwe technologieën worden opnieuw met de vinger gewezen ; 84 % van de ondervraagde personen verklaren dat zij gestoord worden door mobiele telefoons, sociale netwerken, voice-mail ,… 89 % zegt dat dit het gevoel van urgentie versterkt. Vooral op het vlak van concentratie is de impact verontrustend. 23 % verklaart dat zij niet meer dan 10 minuten kunnen werken zonder onderbroken te worden en 67 % zegt dat zij zich niet langer dan 30 minuten aan één stuk kunnen concentreren. De nieuwe technologieën zijn echter niet de meest tijdrovende. Voor 75,7 % van de werknemers zijn vergaderingen « de voornaamste oorzaak voor tijdverlies op het werk », gevolgd door… de collega’s (71,5 %) ! 

  • To-do lijstjes maken is geen oplossing voor de achterstand

    Ondanks de stappen die werknemers ondernemen om de vloed aan dringende zaken te beheersen, werkt meer dan één persoon op twee (57 %) langer dan nodig, 33 % gooit zijn prioriteiten om en 8 % delegeert. De lijstjes die 78 % van de werknemers opmaken, blijken niet efficiënt omdat aan het einde van de dag slechts 43 % van de taken verwezenlijkt werd. 

  • Echt dringende taken of enkel een gevoel van urgentie ?

    Als we de resultaten analyseren, dan merken wij echter dat het gevoel van urgentie soms overschat wordt. Eén vierde van de taken wordt als erg dringend beschouwd en 16 % kan echt een probleem worden als zij niet direct opgelost worden. Volgens de auteurs van de opiniepeiling legt de studie de vinger op het centrale probleem : het verschil tussen aan de ene kant echte urgenties en aan de andere kant het gevoel van urgentie dat gekweekt wordt door de falende organisatiemodellen en de kortetermijnstrategie van bedrijven.

Bron : lentreprise.lexpress.fr