ERP vs CRM : Customer Relationship Management (CRM) vs Enterprise Resource Planning (ERP)

customer-relationship-management-crm

Definitie van Customer Relationship Management (CRM)

Klantenrelatiebeheer (CRM) bestaat uit het cibleren, het aantrekken en het behouden van de goede klanten. Maar CRM is meer dan dat !

In de praktijk merken we dat klantenrelaties niet enkel van belang zijn voor de verkooporganisatie maar voor alle diensten van uw onderneming en het geheel van uw processen. Want wie komt er niet in contact, direct of indirect, met het cliënteel van de onderneming ? 

Wij onderscheiden 5 pijlers in het beheer van klantenrelaties :

  • Het beheer van contacten (day-to-day)
  • Het beheer van opportuniteiten (prospectie, opvolging van offertes, …)
  • Het beheer van marketingcampagnes (campagnes, leadgeneratie, …)
  • Het beheer van dienst-na-verkoop (helpdesk, klantentevredenheid, …)
  • Het beheer van processen (administratie, verkoopcyclus, …)

CRM zorgt ervoor dat bovenstaande pijlers uw klanten op een doeltreffende manier benadert.

Definitie van Enterprise Resource Planning (ERP)

Een ERP is een beheersoftware die een aantal functies verzamelt die onontbeerlijk zijn voor een bedrijf :

  • Offertes
  • Bestellingen beheren
  • Facturatie
  • Voorraadbeheer
  • Boekhouding
  • Reporting
  • enz.

Dankzij een ERP worden al deze elementen en functionaliteiten met elkaar verbonden.

enterprise-ressource-planning-erp

Doel van de ERP / CRM systemen

De ERP CRM systemen bieden ondernemingen

  • Meer efficiëntie
  • Een betere klantenopvolging
  • Een betere rendabiliteit
  • Een centrale opslagplaats voor informatie en administratieve documenten
  • Meer reactiviteit en betere prestaties

Megabyte beschikt over een in ERP en CRM gespecialiseerd team. Zij helpen u in uw zoektocht naar de meest geschikte oplossing. Daarnaast helpen zij ook met de installatie en het gebruik van deze software.

Contact, offerte, opleiding en prestatie…

Megabyte beantwoordt al uw ERP CRM vragen binnen de 48u !