Stel je voor dat je gesprekspartner met een bluetooth telefoontje in zijn oor je antwoordt : “een yahoo e-mail adres ? Hoe oud ben jij eigenlijk ?”

 Dan pas realiseer je je een beetje duizelig dat het Amerikaanse webportaal onlangs zijn twintigste verjaardag vierde.

In de informaticawereld is een lange staat van dienst een opzienbarende prestatie en ook het bewijs dat men zich gemakkelijk kan aanpassen.

Yahoo is voornamelijk actief als zoekmachine, informatieportaal en e-mail provider. Yahoo mail heeft maandelijks 225 miljoen actieve gebruikers over de hele wereld, en in de Verenigde Staten is het de 3de meest bezochte website.

De Amerikaanse internetgigant moet zich echter dringend aanpassen. Hij bevindt zich namelijk op een bewogen sleutelmoment in zijn geschiedenis. Het zakencijfer is teleurstellend, na jaren van strategische fouten verliest men terrein, er zijn problemen met de Amerikaanse fiscus en het bedrijf zorgt niet meer voor zijn eigen core-business.

Deze gang van zaken lijkt geen tijdelijke situatie want volgens de meest recente berichten wordt de ontmantelling van de Yahoo activiteiten voorzien.

De aandeelhouders zijn niet gerustgesteld door de meest recente ontwikkelingen : een overeenkomst met Google en nieuwe producten gelanceerd door Marissa Mayer, ex-Google, al 4 jaar CEO van Yahoo maar tegenwoordig verguisd door de media.

Indien u een vaste gebruiker bent van Yahoo mail, bent u dan 100% tevreden met hun service ? Een vergelijkende studie met Hotmail en Google plaatst Yahoo mail gemiddeld onderaan het podium.

En behoort u tot de minderheid die Yahoo als zoekmachine gebruiken, of bent u bij de 90% die de producten van de concurrent gebruikt ?