Hebt u problemen om een gesprek aan te knopen met een onbekende op kantoor of tijdens een afspraak ? Een glimlach en enkele doordachte woorden kunnen wonderen doen.

Het is niet altijd eenvoudig om een onbekende of een sterke persoonlijkheid aan te spreken … Maar in dit geval zijn de meest eenvoudige dingen vaak de doeltreffendste : een glimlach, een goeiedag, het juiste woord, een grappige of oprechte reactie.

De inhoud is hier niet het belangrijkste. Wat telt, is het proces dat een reactie uitlokt, nog vóór er sprake is van een uitwisseling of onderhandeling. Hier volgen vijf succesvolle manieren.

  1. Onmiddellijk de nieuwsgierigheid aanwakkeren

“Ik verlaag uw belastingen.” Dankzij deze slogan wekt een vermogensbeheerder de aandacht van zijn gesprekspartner. U hoeft niet zo inventief te zijn. Een korte zin volstaat om u voor te stellen. Het is als het ware uw visitekaartje. Als u bijvoorbeeld de grote baas tegenkomt in de lift, kunt u gewoon zeggen : “Ik maak deel uit van het team rond project Z”, “Ik werk samen met Luc Janssens”, “Ik ben degene die …”. Op die manier zal hij u kunnen plaatsen. En u hebt ondertussen zijn aandacht getrokken.

De foute aanpak : uitweiden over uw carrière of lopende dossiers. Vermijd om teveel in detail te treden want die gaan een toekomstige medewerker, collega of leverancier al snel vervelen.

  1. Laat de andere over zichzelf praten

“Wat brengt u hier ?”, “Hoe bent u ertoe gekomen om u te specialiseren in dit domein ?” Door de andere te laten praten over zijn motivaties, zijn voorkeuren, zijn projecten, creëert u een sfeer van vertrouwen en toont u waardering voor zijn werk. Hij zal zich blootgeven en beginnen te praten. Maak gebruik van open vragen die niet met “ja” of “nee” beantwoord hoeven te worden. Er bestaat zelfs een geheugensteuntje voor dit soort vragen : “HWW-HWWW ” (hoe, wie, wat (of welke) – hoeveel, waar, wanneer, waarom).

De foute aanpak : gevoelige onderwerpen aansnijden zoals geld, migranten of ziektes. Blijf ook weg van politiek, godsdienst en andere controversiële thema’s.

  1. Zeg wat u voelt of wat u bezig houdt

Verberg uw gevoelens niet indien u in een emotionele bui bent. In de meeste gevallen zal uw gesprekspartner extra aandachtig zijn. Indien u tijdens een lunch naast een bekende spreker zit, kunt u hem het volgende toevertrouwen : “Ik ben erg ontroerd dat ik naast u mag zitten. Ik ben sprakeloos”. Of als u een belangrijke bedrijfsleider tegenkomt : “Ik ben erg onder de indruk u hier te mogen ontmoeten, ik weet niet meer wat zeggen.” Afhankelijk van de situatie kunt u verlegenheid, schaamte of verrassing voelen en uitdrukken. U zult in elk geval een eerlijk en authentiek contact leggen. En u moet geen moeite doen om uw ongemak te verbergen. Dat lucht op !

De foute aanpak : gebruik geen te sterke woorden, zoals “ik ben verlamd”, “ik kan niet meer bewegen”, “ik heb plankenkoorts”. U geeft dan de indruk van iemand die zijn verstand verliest.

  1. Maak gebruik van de context

Pas de technieken toe van topverkopers, die op zoek gaan naar raakvlakken met hun prospect. Een trofee op een bureau, boeken in de kast, … “Ah, ik zie dat u van zeilen houdt. Volgt u de America’s Cup of de Vendee Globe ?” Hierdoor begint u uw relatie op een positieve noot. Als ik bijvoorbeeld een klant bezoek in een flatgebouw, dan praat ik eerst over het uitzicht. “Wondermooi, men ziet de Eiffeltoren op een totaal andere manier.” Mijn gastheer zal meekijken en het gesprek kan beginnen. Uw taak bestaat erin uit te leggen waarom u van zeilen houdt, of waarom het uitzicht zo wondermooi is, enz. Aarzel niet om van bepaalde veronderstellingen uit te gaan op basis van opvallende kenmerken – bijvoorbeeld een vreemde kleur, een ruwbouw …, uw gesprekspartner zal uw opmerkingen dan bevestigen of tegenspreken.

De foute aanpak : verwar Georges Braque en Pablo Picasso niet als u een schilderij aan de muur bespreekt. Geef enkel namen, data of feiten als u helemaal zeker bent.

  1. Maak op een humoristische manier gebruik van een incident

Er was eens een klant die één gekreukt visitekaartje gaf aan de organisator van een beurs en diens collega. Hij verontschuldigde zich al stamelend, “het spijt me, ik heb maar één kaartje voor u beiden “. De organisator antwoordde, “Geen probleem, we zullen het delen”, en hij scheurde het voor de ogen van de geschokte klant in twee. Daarna begon hij te lachen en zei hij : “Maak u geen zorgen, wij hebben whisky en een kopieermachine op kantoor.” De klant kon daar goed mee lachen. Humor is een doeltreffend middel om spanningen weg te lachen. U kunt zich voorbereiden door grappige oneliners te zoeken in stripverhalen of in teksten van Toon Hermans of Urbanus, enz.

De foute aanpak : pas op met Belgenmoppen, racistische praat of vuile grappen. De sfeer kan snel omslaan.

Bron : http://lentreprise.lexpress.fr/